Övergången till Telenor 31 jan

 

ÖVERGÅNGEN TILL TELENOR

DEN 31 JANUARI 2019

17 JANUARI

 

Hög tid att beställa er box / CA-modul!

 

Det är idag ca 2 veckor kvar till TV-övergången till Telenor. Hittills har 322 fastigheter beställt sin box (eller CA-modul) vilket är knappt hälften (50%) av alla fastigheterna.

 

Vi är medvetna om att det har varit svårigheter att beställa men nu ska det fungera! Så ni som ännu inte har beställt er box, se till att ni gör detta så fort som möjligt för att inte riskera att stå utan TV den 1 februari!

För instruktion hur man beställer, se nedan (inlägg den 9 januari).

 

Om ni vid beställning mot förmodan stöter på problem som innebär att Telenor inte kan ta emot er beställning, var vänlig att meddela oss på info@barafiber.se

15 JANUARI

 

Problem vid beställning av CA-modul

 

Denna info gäller er som väljer CA-modul i stället för HD-box.

 

Nedanstående två problem har rapporterats till oss från flera medlemmar:

 

Problem 1) Telenor kundtjänst säger att CA-modulerna är slut

 

Telenor har pga bristande rutiner i vissa fall haft problem att kunna lägga beställningar på CA-modul där det i kundtjänstmedarbetarens system har sett ut som att CA-modulerna är slut. Detta har inte stämt, det finns CA-moduler på lager hos Telenor men "våra" CA-moduler måste tydligen beställas via en speciell rutin. Vi har idag fått reda på att fr.o.m. i morgon onsdag 16 jan finns det en ny rutin hos Telenor för hur dessa beställningar registreras och vi hoppas därmed att dessa problem upphör fr.o.m. nu.

Gör så här: Kontakta Telenor igen och be dem lägga beställning på er CA-modul.

 

Problem 2) Vid leverans saknas CA-modulen

 

Flera medlemmar har meddelat att vid leverans saknas CA-modul. Detta kan ha samband med ovanstående problem.

Gör så här: Kontakta Telenor och efterlys er CA-modul.

12 JANUARI

 

Flera TV apparater?

 

Om du har flera TV apparater så finns det olika alternativ att ta in TV utbudet på din extra TV. Se mer information om detta genom att klicka här.

9 JANUARI

 

Problem att beställa TV-box/CA-modul hos Telenor

 

Telenor har initialt haft problem att ta emot Bara Fibers beställningar på TV-boxar/CA-moduler pga vissa adresser inte har varit kompletta i systemet. Vi har fått besked att det ska vara ok nu, men det finns lite förkylning kvar i systemet vilket kan innebär att det kan vara några adresser som släpar efter. Om ni, trots att ni följer nedanstående instruktion när ni ringer och försöker beställa, får besked av Telenor att "vi hittar inget på er adress" eller likande så kan ni avvakta ytterligare några dagar innan ni ringer igen (och i det läget ska era adresser alltså hunnit bli uppdaterade i alla deras system).

 

En av våra medlemmar gick idag in på Telenors butik på Mobilia och de hjälpte till med beställningen därifrån. Så har man vägarna förbi en Telenorbutik så går det ju bra att fråga (inga garantier att de kan hjälpa till men det kostar ju ingenting att fråga snällt).

 

Instruktion för att beställa:

När man ringer Telenor på 020-222 222 så kan man göra menyval 2-1-1 (se nedan) för att hamna rätt (det kan ändå ske att de måste vidarekoppla beroende om din adress/personnummer finns registrerad i systemet eller inte).

 

Menyval:

 

VÄXELVAL FÖR 020-222 222

Val 1: Mobil

Val 2: Fast Bredband/Tv

-

Val 1: Ny kund Privat

Val 2: Befintlig kund Privat

Val 3: Befintlig kund/Ny Kund Företag

-

Val 1: Bli kund

 

För att det ska gå så smidigt som möjligt kan man säga följande när man kommer fram:

 

”Hej jag heter X och min förening (som heter Bara Fiber) har tecknat ett gruppanslutningsavtal för kabel-TV som börjar gälla 1 feb. Jag har fått en lapp från er med uppmaning att kontakta er för att beställa min TV-box (eller CA-modul) som ingår i abonnemanget”

 

De kommer därefter att be om er adress o personnummer och sen ska det förhoppningsvis löpa på.

 

HD-box skickas med trots beställning av CA-modul

 

Om man beställer en CA-modul så kan det vara så att en HD-box ändå skickas med i paketet. HD-box ingår som "standard" och kommer tydligen med automatiskt när man aktiverar sina tjänster. HD-boxen ska sparas om man i framtiden vill titta via box (eller kanske vid ägarbyte vill nya ägaren använda box).

 

Telenor håller just nu på att se över om detta tillvägagångssätt är bra eller inte och detta kan komma att förändras inom kort. Men just nu är det tydligen så här.

8 JANUARI

 

Viktig information kring övergången från Sydantenn till Telenor den 31 januari 2019

 

Under vecka 2 (januari) kommer det att skickas ut (via brev tillsammans med kvartalsfakturorna) informationsmaterial till samtliga medlemmar med viktig information inför övergången.

 

Samma information som skickas ut med brev finns även publicerat längre ner på denna sida.

 

Sammanfattningsvis gäller följande:

 

  • TV signalen från Sydantenn kommer att stängas ner den 30 januari kl 23.00

 

  • TV signalen från Telenor beräknas vara igång senast 31 januari kl 18.00

 

  • För att du fortsättningsvis ska kunna ta del av föreningens TV utbud från 31 januari måste du kontakta Telenor för aktivering samt beställning av TV HD-box eller CA-modul. Kontakta därför Telenor så fort som möjligt så att utrustningen kan levereras hem till dig i god tid före övergången.

 

  • Den 1 och 2 februari kommer det att finnas möjlighet att få hjälp med inkoppling av nya TV HD-boxen.

 

För mer information om övergången, exempelvis information kring hur man beställer sin utrustning från Telenor, se de två informationsbladen. 

 

Informationsmaterial (samma som skickas ut med brev):

 

>> Informationsblad från föreningen <<

>> Informationsblad från Telenor <<

SiteLock