1 april 2021 - Åtgärder kring internetanvändningen

Folkhälsomyndigheten inför fr.o.m. idag nya åtgärder kring internetanvändningen för att begränsa smittspridningen. En av dessa åtgärder innebär att max 1 person åt gången får sitta vid datorn och surfa.

På grund av dessa nya regler tvingas därför föreningen att vidta följande åtgärder med omedelbar verkan:

När du går ut på internet via Bara Fibers fibernät kommer en obligatorisk smittskyddsmjukvara att automatiskt installeras på din dator eller telefon. Denna mjukvara använder din webbkamera för att säkerställa att endast en person är vid datorn, annars stängs internet av. Dessutom ska personen som använder datorn ha munskydd (obligatoriskt) och visir (endast rekommendation). Denna mjukvara distribueras automatiskt till din dator från föreningens nodbod så fort datorn slås på.

Saknar din dator webbkamera så kommer du inte alls att kunna gå ut på internet. Du behöver då först köpa en extern webbkamera, exempelvis https://www.kjell.com/se/produkter/dator/webbkameror/logitech-brio-stream-webbkamera-p61759

Föreningen har tecknat ramavtal med Kjell & Company för ovanstående webbkamera och du använder då rabattkoden APRILAPRILDINDUMMASILL för att få 20% rabatt.

STYRELSEN