ANSLUTNING AV FASTIGHET

Jag vill bli medlem! Vad gäller?

En förutsättning är att du bor i en fastighet i Bara Fibers upptagningsområde, då finns fiber dragen till din tomtgräns.


Vad kostar det att ansluta sig?

Som ny medlem betalar du en anslutningsavgift*, vilken har beräknats utifrån följande två kostnader:

  1. Installations- och inkopplingskostnad (grävning, fiberblåsning och svetsning samt installation av tjänstefördelare och router i din fastighet).
  2. Inköp i föreningen (retroaktiv amortering av föreningens central fiberinfrastruktur, samma summa som alla medlemmar har fått betala).

Månaden efter att anslutningen är i drift börjar du betala den ordinarie månadsavgiften.


*Vid minst 6 samtidiga anslutningar erhålls mängdrabatt på ca 1.600:-/fastighet och vid minst 11 samtidiga erhålls mängdrabatt på ca 3.100:-/fastighet. Anslutningsavgiften kan komma att förändras framöver beroende på aktuellt avtal med entreprenören.


När kan jag ansluta mig?

Vi strävar efter att kunna erbjuda ett anslutningstillfälle per år. Följande anslutningstillfälle är inplanerat:

För inkoppling 1 juni 2025, behöver anmälan vara gjord senast 1 februari 2025 och anslutningsavgiften vara betald senast 28 februari 2025.

Observera att förseningar kring fiberinstallationerna ofta förekommer. Anledningar är exempelvis svåra markförhållanden, svårigheter för entreprenörer att hitta kopplingspunkten vid tomtgräns, entreprenörers väntetid, arbetsbelastning m.m. Förseningar på 1-2 månader är vanligt förekommande, därför rekommenderas en buffert vad gäller uppsägning av befintliga abonnemang.


Hur gör jag?

Fyll i du i anmälningsformuläret nedan. Styrelsen kommer därefter att förbereda en ansökningsblankett för fastighetens inträde i gemensamhetsanläggningen Värby ga:27 / Samfällighetsföreningen Bara Fiber. Denna blankett måste signeras av både fastighetsägaren och samfällighetsföreningen, och kommer sedan att skickas till Lantmäteriet för inskrivning i fastighetsregistret.


Steg-för-steg-processen:

  1. Fastighetsägaren fyller i anmälningsformuläret.
  2. Styrelsen förbereder ansökningsblanketten för medlemskapet och skickar till fastighetsägaren.
  3. Styrelserepresentant och fastighetsägare träffas för att signera blanketten.
  4. Faktura på anslutningsavgiften skickas till fastighetsägaren.
  5. Fastighetsägaren betalar fakturan på anslutningsavgiften.
  6. Styrelsen beställer vid nästa möjliga anslutningstillfälle installation av fiber till fastigheten (grävning mellan tomtgräns och fastighet, blåsning av fiber samt installation av tjänstefördelare). Installationen utförs av en entreprenör.
  7. Om antalet samtidiga nyanslutningar innebär rabatt från entreprenören kommer denna rabatt att återbetalas till fastighetsägaren.
  8. Entreprenören kontaktar fastighetsägaren för att boka in förprojekteringsmöte, grävning samt inkoppling och installation.
  9. När fastigheten är ansluten till fibernätet börjar fastighetsägaren betala Bara Fibers avgifter.
  10. Fastighetens medlemskap skrivs in i fastighetsregistret.

Om du har frågor kring nyanslutning, är du välkommen att kontakta styrelsen på nyanslutning@barafiber.se.

Mer information hittar du här på hemsidan och på facebook.com/barafiber.


Välkommen!