Byte av tjänste-fördelare

9 februari 2019

 

Har din tjänstefördelare inte blivit utbytt?

 

Ownits/Installations Companiets arbetet med att byta ut alla äldre tjänstefördelare är nu i slutfasen.


Om din tjänstefördelare inte har blivit utbytt till den nya, kan det bero på att du redan har den nya tjänstefördelaren, eller att din adress av någon anledning har saknats i listan. För att säkerställa att du kommer med i bytet, fyll i formuläret på denna sida (länk). Informationen kommer att sammanställas och skickas till Ownit/Installations Companiet så att de kan se till att alla tjänstefördelare bytas ut.


Bytet är planerat att slutföras nu de kommande veckorna och några dagar innan bytet får man en lapp från Installations Companiet med datum/tid för bytet.


Hur vet jag om jag har den gamla eller nya tjänstefördelaren?
Den gamla tjänstefördelaren har 2 st externa antenner. Den nya har inbyggda antenner.


8 december 2018

 

Status utbyte av tjänstefördelare/CPE

 

Bytet av tjänstefördelare har inget beroende till övergången till Telenor, dvs den gamla tjänstefördelaren fungerar även med Telenor!

 

Installations Companiets (IC) arbete med att byta ut tjänstefördelarna har nu pågått i ca 3 veckor och hittills har ca 200 tjänstefördelare blivit utbytta!

 

I det stora hela löper arbetet på bra och ett förhållandevis litet antal fastigheter har upplevt större problem/störningar i samband med bytet, men där problemen i de allra flesta fall har kunnat lösas av IC och eller Ownit ganska snabbt.

 

Observera att det kan ta upp till 3 timmar för TV signalen att automatiskt komma igång efter bytet. Om man har bråttom går det att ringa till Ownit så kan de manuellt ”släppa på” Sydantenns TV signal i tjänstefördelaren.

 

En annan utmaning är den ibland förekommande varierande kvalitén på antennkabelnät inom respektive fastighet, exempelvis längd eller kvalité på antennkabel, antennadapters, filter, uttag, ”ful eller fel kopplingar” och som kanske har fungerat tidigare, men där problem kanske ger sig till känna i samband med bytet till ny hårdvara. Att felsöka och åtgärda alla dessa typer av fel ingår inte i IC´s uppdrag, men där de givetvis försöker ställa upp att felsöka o signalmäta så gott de hinner.

 

Arbetet kommer att fortgå hela december, januari samt februari och där IC lägger en lapp med datum & tid i respektive brevlåda ett par veckor innan bytet. Om man ej är hemma på sin bokade tid kommer man att få ytterligare en chans, dock hamnar man då sist i installationsschemat.

 

Om ni behöver komma i kontakt med Installations Companiet så hittar ni deras kontaktuppgifter på deras hemsida.

 

BYTE AV TJÄNSTEFÖRDELARE

4 november 2018

 

Byte av tjänstefördelare/CPE

Befintliga tjänstefördelare (den ”vita boxen” för inkommande fiber i varje fastighet) kommer att bytas ut mot en ny och modernare tjänstefördelare (ett 40-tal fastigheter har redan den nya tjänstefördelaren).

 

Fibertekniker från Installations Companiet (IC) kommer att under perioden vecka 46 (november) - vecka 6 (februari) att behöva tillträde till din fastighet för att byta ut tjänstefördelaren. Detta arbete tar ca 1 timma per fastighet och ett par veckor innan bytet kommer du att få en lapp i din brevlåda med datum och tidpunkt för bytet i just din fastighet.