ÖVERGÅNGEN TILL TELENOR

DEN 31 JANUARI 2019

29 SEP 2019

Uppdatering om danska kanalerna. Föreningen får kompensation, för mer info se på denna länk.


25 MAJ


Status danska kanalerna...

 

Som ni redan känner till, sedan start (1-feb) saknar vi de 2 danska kanalerna (DR1 o TV2 Danmark) i vårt digitala basutbud och styrelsen har sedan dess haft löpande påtryckningar på Telenor kring detta. Detta ämne diskuterades även med medlemmarna på årsstämman i slutet av mars.


VI kan idag konstatera att trots ständiga påtryckningar och flera möten med Telenor kring detta de senaste månaderna, har Telenor fortfarande inte kommit fram till en lösning så att de danska kanalerna kan inkluderas i föreningens digitala grundutbud. För oss medlemmar är det svårt att förstå att detta kan vara ett problem eftersom respektive kanal finns tillgängliga digitalt som individuella tilläggskanaler (19:-/mån). Tyvärr är utmaningen att Telenors affärssystem, programpaketering och processer i nuläget inte har stöd för att lägga till de danska kanalerna till vårt digitala basutbud.


Föreningen har nu blivit erbjuden kompensation från Telenor pga de uteblivna danska kanalerna. Denna kompensation har vi dock avslagit eftersom vi ansåg att kompensationen var helt otillräcklig.

Styrelsen kommer därför att fortsätta driva detta ärende mot Telenor till dess att vi nått en acceptabel lösning (såklart allra helst en lösning där medlemmarna kan ta del av de danska kanalerna digitalt utifrån vad som har avtalats).


Båda danska kanalerna finns dock tillgängliga i föreningens analoga utbud (DR1 på frekvenskanal C8 och TV2 Danmark på frekvenskanal C9).


19 FEBRUARI


Danska kanaler...

 

I föreningens gruppavtal ska som tidigare kommunicerat de två danska kanalerna DR1 samt TV2 Danmark ingå.


Pga diverse svårigheter hos Telenor (ex systembegränsningar) har Telenor ännu inte kunnat aktivera dessa två kanaler i vårt digitala basutbud (alltså som en del av gruppavtalet).


De danska kanalerna sänds heller inte heller i streamtjänsten (vilket inte är något fel utan det beror på att programbolagen inte har gett tillstånd att sändas via streamtjänsten, vilket är fallet med vissa kanaler).


Båda danska kanalerna finns dock tillgängliga i föreningens analoga utbud (DR1 på frekvenskanal C8 och TV2 Danmark på frekvenskanal C9)


Vi följer kontinuerligt upp detta ärende hos Telenor och hoppas att detta kan lösas så fort som möjligt.


Uppdatering 2019-04-05: Samma status som tidigare, dvs vi har de danska kanalerna endast analogt i grundutbudet. Efter diskussion på årsstämman kommer vi att fortsätta påtryckningar och diskussioner med Telenor.


9 FEBRUARI


Efterlysning av din CA-modul...

 

Flera medlemmar som har beställt CA-modul i stället för HD-box har fortfarande inte fått sin CA-modul levererad. Du kan genom att fylla i formuläret på denna sida (länk) efterlysa din CA-modul (vi skickar då informationen vidare till Telenor så att de kan undersöka vad som hänt samt se till att din CA-modul levereras).


8 FEBRUARI


Telenor fakturor för tilläggstjänster...

 

Nedanstående 3 punkter riktar sig till dig som individuellt har tecknat tilläggstjänst och/eller tvillingabonnemang (extra HD-box) med Telenor.


Felaktig debitering av tilläggstjänster (ex kanalpaket Flex) för januari


På kommande faktura har Telenor felaktigt debiterat för tilläggstjänster för dagar januari trots att övergången skedde först i månadsskiftet jan/feb. Telenor håller på att gå igenom och justera alla fakturor och om inte rättning har hunnit ske innan utskicket av fakturan så kommer det en ny rättad faktura inom en vecka (om inte, hör av er till Telenor kundtjänst så kan de också åtgärda detta).


Debitering av engångskostnad för extra box (tvillingabonnemang)


Vissa av medlemmarna som har beställt extra box "tvillingabonnemang" har (förutom månadsavgiften på 99:-) på fakturan från Telenor blivit debiterade en kostnad för själva boxen på 799:-. Denna debitering ska gälla om man kör helt utan bindningstid på tvillingabonnemanget. Med 12 månaders bindning så är boxen gratis (ingår i de 99:-/mån). Detta har dessvärre inte alltid varit tydligt vid beställning.


Telenor kommer därför att under februari månad skicka ut information via brev till berörda som har beställt extra box kring hur man går till väga för att ändra till 12 mån bindningstid och därmed slipper de 799:-. Om man redan skulle ha betalt de 799:- så kan man få det tillgodo på framtida fakturor.


Fakturaavgift

För att slippa fakturaavgift på 45:- rekommenderar vi att ni ändrar till e-faktura eller autogiro. Detta gör du genom att logga in på din internetbank och lägga till "Telenor TV-bredband" för e-faktura eller autogiro.


7 FEBRUARI


Fortfarande problem med din CA-modul?

 

Det verkar nu som att CA-modulerna fungerar för nästan alla! Ni som fortfarande har problem med att programkortet inte funkar med CA-modulen, fyll i formuläret på denna sida (länk) så vidarebefodrar vi informationen till Telenor så att de kan para ihop CA-modul med rätt programkort.


6 FEBRUARI KL 17.00, uppdaterat 21.00


Problem med CA-moduler löst! 

 

Under eftermiddagen har Telenor lyckats lösa problemet med omparningen av programkorten till CA-modulerna. Telenor har också verifierat detta med flera medlemmar och det verkar alltså nu som att det fungerar som det ska.


Detta innebär att de programkort som nu har omparats mot CA-modulen inte längre fungerar mot HD-boxen. Om man vill byta tillbaka till HD-boxen går det bra att kontakta Telenor kundtjänst och be dem att para tillbaka programkortet till HD-boxen.


Några medlemmar har ikväll rapporterat att CA-modulen först kommit igång efter att CA-modulen har tagits ut och stoppats in igen samt under ett par minuter brutit strömmen till TVn.


5 FEBRUARI KL 16.30 o 18:00

 

Problem med CA-moduler löst? Svar: nej.

 

I eftermiddags fick vi meddelade av Telenor att de har nu har kodat om alla programkorten till CA-modulerna men tyvärr visade det sig att problemet kvarstår och Telenor har nu återupptagit problemlösningen.

 

 

4 FEBRUARI kl 14.00 o 16.30 o 18:00

 

Ang problemen med CA-modulerna... (gäller bara er som har CA-modul).

 

Telenor håller fortfarande på att registrera/administrera "parningen" av CA-modulerna och programkorten. Så fort vi får ny information kommer vi att lägga upp det här.

 

Uppdatering kl 16:30: Ovanstående status gäller fortfarande...

 

Uppdatering kl 18:00: Telenor informerade precis att problemet tyvärr är mer komplicerat att lösa än de först trott vilket innebär att de behöver mer tid för att lösa problemet. Så det blir tyvärr ingen lösning för oss idag utan först under morgondagen.

 

1 FEBRUARI kl 18.00

 

Fortsatta problem med CA-modulerna...

 

** Nedanstående information gäller er som använder CA-modul **

 

Tråkigt nog fick vi nyss besked från Telenor att de behöver mer tid på sig att para ihop programkorten med rätt CA-modul. Man vill inte forcera detta eftersom det är viktigt att informationen läggs in helt korrekt, annars finns det risk för ännu större problem vilka kan vara svåra att reda ut under en helg.

 

Därför kommer arbetet med omparningen av programkorten att slutföras på måndag i stället.

 

Ni som har CA-modul har nu 2 olika alternativ nu i helgen:

 

Alt 1) Fortsätta att köra via CA-modul med ert icke-fungerande programkort. Ni kan då ta in de okodade digitala kanalerna SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen samt Kunskapskanalen. Övriga kanaler i baspaketet kan ni ta in analogt.

Alt 2) Koppla tillfälligt in HD-boxen till er TV (under förutsättning att ni har fått en HD-box och har kvar den) och plugga in programkortet (på höger sida med chippet vänt neråt). Då får ni in hela utbudet via HD-boxen i stället.

 

Under måndagen kommer Telenor att färdigställa och skicka ut uppdateringen till programkorten, vilket kommer att innebära att programkortet "paras ihop" med CA-modulen (vilket i sin tur kommer att innebära att programkortet inte längre kommer att funka med HD-boxen).

 

Om någon inte vill ha sitt programkort omparat (dvs man vill köra vidare med sin HD-box tills vidare) kan man skicka mail till info@barafiber.se senast söndag kväll så ska vi se till att kortet exkluderas från uppdatering och därmed fortsätter att vara knutet till HD-boxen.

 

Som ni alla känner till har det varit många problem med övergången, huvudsaklingen orsakade av Telenor. Visst måste man ha en stor portion förståelse och kunna acceptera att saker och ting kan, eller kommer att, gå fel vid denna typ av förändring som vi faktiskt genomför för 650 hushåll, men det har helt enkelt varit för mycket som har gått fel. Vi i styrelsen kommer såklart att, när vi väl lyckats ta oss igenom övergången och alla problem är lösta, att sätta oss ner med Telenor för att diskutera kompensation för problemen. Men just nu försöker vi lägga all energi på att lösa de olika problem som uppstår.

 

1 FEBRUARI kl 09.00 (uppdaterad 12.00 & 16.00)

 

Problem med CA-modul

 

Orsaken till problemen med CA-modulerna är fastställt, problemet är att programkorten har registrerats/"parats" med HD-boxen (och inte med CA-modulen).

 

Telenor håller just nu på att registrera om de berörda programkorten till CA-modulerna (för de hushåll som har beställt CA-modul). Därefter kan Telenor via TV nätet skicka ut ny uppdatering som gör att programkorten automatiskt programmeras om ("paras" med CA-modulen) och därmed låser upp kanalerna. Förhoppningen är att denna uppdatering kan skickas ut under eftermiddagen. Vi återkommer fortlöpande med mer information.

 

Uppdatering 16.00: Telenor håller fortfarande på att registrera om programkorten mot CA-modulerna, förhoppningen är fortfarande att de ska kunna skicka ut uppdateringen under eftermiddagen.

 

När uppdateringen skickas ut innebär det (endast för de hushåll som har beställt CA-modul) att programkortet "paras" med CA-modulen (vilket i sin tur kommer att innebära att programkortet inte längre kommer att funka med HD-boxen).

 

Om någon medlem har beställt, men inte ännu fått sin CA-modul (men har HD-box samt programkortet) så kommer man att kunna kontakta Telenors Kundtjänst för att para tillbaka programkortet mot HD-boxen (eller maila info@barafiber.se med er adress så kan vi försöka stoppa ert programkort från uppdatering)

 

31 JANUARI kl 16.00 (uppdaterad 23.00)

 

Problem med CA-modul

 

HD-boxarna verkar fungera fint, men många medlemmar som använder CA-modulen upplever tyvärr följande problem:

 

Vid kanalsökningen hittas alla digitala o HD kanaler, däremot uppdateras inte programkortet i CA-modulen (trots att man väntar 2 timmar enligt instruktion) vilket resulterar i att man endast kan titta på de okodade digitala kanalerna (SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen).

 

Telenor håller på att felsöka och förhoppningsvis komma fram till en lösning. Preliminärt beror problemet på att programkorten som har skickats ut har registrerats (parats) tillsammans med HD-boxen vilket gör att de inte per automatik fungerar med CA-modulen. Förhoppningen är att Telenor ska kunna göra om registreringen (parningen) centralt. Vi hoppas att en lösning kommer under fredagen. Så fort vi har mer information så lägger vi ut det här på denna sida.

 

Om ni har tid/möjlighet så ring gärna också själv och felanmäl till Telenor på 020-222 222, ju fler som felanmäler desto bättre är det.

 

31 JANUARI kl 10.30

 

Omkoppling till Telenor klar

 

Inkommande TV signal till föreningens fibernät har nu kopplats om från Sydantenn till Telenor. För att du ska kunna ta emot digital/HD kanaler behöver du nu koppla in din HD-box eller CA-modul (TV-modul) som du själv har beställt och fått från Telenor (inkopplingsinstruktioner medföljer utrustningen).

 

Har du fortfarande inte beställt din box så hittar du instruktioner på det informationsblad från Telenor som delades ut i början av januari eller längre ner på denna sida.

 

Inkoppling av din HD-box/CA-modul

 

Observera att det är viktigt att stoppa in programkortet på rätt håll:

  • I HD-boxen ska programkortets chip vara vänt nedåt
  • I CA-modulen (TV-modulen) ska programkortets chip vara vänt mot samma sida som Telenor loggan på själva CA-modulen.

 

Ni som använder CA-modul eller tar in TV via analog signal behöver dessutom göra en kanalsökning på din TV (på HD-boxen görs kanalsökning via den installationsguide som startar när man startar upp boxen första gången).

 

Viktig info till dig som har Samsung TV och använder CA-modul; i din TV´s inställningar för sökning av digital-TV kanaler måste du välja "land Finland", se guide på Telenors hemsida.

 

Det kan ta ett tag innan programkortet registrerats och du får tillgång till alla digitala kanalerna. Ställ dig då så länge på kanalplatsen för SVT 1 och vänta upp till 2 timmar för uppdateringen (oftast går det betydligt snabbare).

 

Nu under de första dagarna/veckorna kan det vara så att ditt programkort har tillgång till fler kanaler än vad som egentligen ska ingå.

 

Kontakt/support

 

För hjälp eller frågor kring inkoppling eller användning av HD-boxen, eller att enstaka tilläggskanaler/programpaket som du har beställt saknas, kontakta Telenor kundtjänst 020-222 222. Det finns även felsökningsguider m.m. på Telenors supportsida för Kabel-TV https://www.telenor.se/kundservice/tv-och-stream/via-kabel/

 

Upplever du andra typer av problem eller övriga frågor så kontakta föreningen på info@barafiber.se. Vi kommer fortlöpande att lägga ut information och status uppdateringar här, så håll gärna ett öga på denna sida.

 

Streamtjänsten

 

Om du inte ännu har aktiverat din streamtjänst så hittar du information om hur du gör det via denna länk.

30 JANUARI kl 19.30

 

Förberedelserna pågår...

 

Just nu är arbetet med att förbereda omkopplingen/migreringen av Bara Fibers TV tjänster från Sydantenn till Telenor i full gång!

 

Som tidigare annonserat, arbetet påbörjas ca 23.00 i kväll 30 januari och beräknas vara slutfört senast i morgon torsdag 31 januari kl 18.00. Mellan dessa tider kan du inte räkna med att TV kommer att fungera. Själva omkopplingen är dock planerad att göras först under torsdagförmiddagen så det kan vara så att TV från Sydantenn kommer att fungera fram tills dess att själva omkopplingen sker.

 

När omkopplingen är färdig och vi ger klartecken här på hemsidan går det bra att koppla in sin nya HD-box eller CA-modul (från Telenor) med tillhörande programkort enligt instruktionerna som medföljde utrustningen. Du behöver även göra en kanalsökning på din TV (gäller dig som tar in TV via analog signal eller som använder CA-modul).

17 JANUARI

 

Hög tid att beställa er box / CA-modul!

 

Det är idag ca 2 veckor kvar till TV-övergången till Telenor. Hittills har 322 fastigheter beställt sin box (eller CA-modul) vilket är knappt hälften (50%) av alla fastigheterna.

 

Vi är medvetna om att det har varit svårigheter att beställa men nu ska det fungera! Så ni som ännu inte har beställt er box, se till att ni gör detta så fort som möjligt för att inte riskera att stå utan TV den 1 februari!

För instruktion hur man beställer, se nedan (inlägg den 9 januari).

 

Om ni vid beställning mot förmodan stöter på problem som innebär att Telenor inte kan ta emot er beställning, var vänlig att meddela oss på info@barafiber.se

15 JANUARI

 

Problem vid beställning av CA-modul

 

Denna info gäller er som väljer CA-modul i stället för HD-box.

 

Nedanstående två problem har rapporterats till oss från flera medlemmar:

 

Problem 1) Telenor kundtjänst säger att CA-modulerna är slut

 

Telenor har pga bristande rutiner i vissa fall haft problem att kunna lägga beställningar på CA-modul där det i kundtjänstmedarbetarens system har sett ut som att CA-modulerna är slut. Detta har inte stämt, det finns CA-moduler på lager hos Telenor men "våra" CA-moduler måste tydligen beställas via en speciell rutin. Vi har idag fått reda på att fr.o.m. i morgon onsdag 16 jan finns det en ny rutin hos Telenor för hur dessa beställningar registreras och vi hoppas därmed att dessa problem upphör fr.o.m. nu.

Gör så här: Kontakta Telenor igen och be dem lägga beställning på er CA-modul.

 

Problem 2) Vid leverans saknas CA-modulen

 

Flera medlemmar har meddelat att vid leverans saknas CA-modul. Detta kan ha samband med ovanstående problem.

Gör så här: Kontakta Telenor och efterlys er CA-modul.

12 JANUARI

 

Flera TV apparater?

 

Om du har flera TV apparater så finns det olika alternativ att ta in TV utbudet på din extra TV. Se mer information om detta genom att klicka här.

9 JANUARI

 

Problem att beställa TV-box/CA-modul hos Telenor

 

Telenor har initialt haft problem att ta emot Bara Fibers beställningar på TV-boxar/CA-moduler pga vissa adresser inte har varit kompletta i systemet. Vi har fått besked att det ska vara ok nu, men det finns lite förkylning kvar i systemet vilket kan innebär att det kan vara några adresser som släpar efter. Om ni, trots att ni följer nedanstående instruktion när ni ringer och försöker beställa, får besked av Telenor att "vi hittar inget på er adress" eller likande så kan ni avvakta ytterligare några dagar innan ni ringer igen (och i det läget ska era adresser alltså hunnit bli uppdaterade i alla deras system).

 

En av våra medlemmar gick idag in på Telenors butik på Mobilia och de hjälpte till med beställningen därifrån. Så har man vägarna förbi en Telenorbutik så går det ju bra att fråga (inga garantier att de kan hjälpa till men det kostar ju ingenting att fråga snällt).

 

Instruktion för att beställa:

När man ringer Telenor på 020-222 222 så kan man göra menyval 2-1-1 (se nedan) för att hamna rätt (det kan ändå ske att de måste vidarekoppla beroende om din adress/personnummer finns registrerad i systemet eller inte).

 

Menyval:

 

VÄXELVAL FÖR 020-222 222

Val 1: Mobil

Val 2: Fast Bredband/Tv

-

Val 1: Ny kund Privat

Val 2: Befintlig kund Privat

Val 3: Befintlig kund/Ny Kund Företag

-

Val 1: Bli kund

 

För att det ska gå så smidigt som möjligt kan man säga följande när man kommer fram:

 

”Hej jag heter X och min förening (som heter Bara Fiber) har tecknat ett gruppanslutningsavtal för kabel-TV som börjar gälla 1 feb. Jag har fått en lapp från er med uppmaning att kontakta er för att beställa min TV-box (eller CA-modul) som ingår i abonnemanget”

 

De kommer därefter att be om er adress o personnummer och sen ska det förhoppningsvis löpa på.

 

HD-box skickas med trots beställning av CA-modul

 

Om man beställer en CA-modul så kan det vara så att en HD-box ändå skickas med i paketet. HD-box ingår som "standard" och kommer tydligen med automatiskt när man aktiverar sina tjänster. HD-boxen ska sparas om man i framtiden vill titta via box (eller kanske vid ägarbyte vill nya ägaren använda box).

 

Telenor håller just nu på att se över om detta tillvägagångssätt är bra eller inte och detta kan komma att förändras inom kort. Men just nu är det tydligen så här.

8 JANUARI

 

Viktig information kring övergången från Sydantenn till Telenor den 31 januari 2019

 

Under vecka 2 (januari) kommer det att skickas ut (via brev tillsammans med kvartalsfakturorna) informationsmaterial till samtliga medlemmar med viktig information inför övergången.

 

Samma information som skickas ut med brev finns även publicerat längre ner på denna sida.

 

Sammanfattningsvis gäller följande:

 

  • TV signalen från Sydantenn kommer att stängas ner den 30 januari kl 23.00

 

  • TV signalen från Telenor beräknas vara igång senast 31 januari kl 18.00

 

  • För att du fortsättningsvis ska kunna ta del av föreningens TV utbud från 31 januari måste du kontakta Telenor för aktivering samt beställning av TV HD-box eller CA-modul. Kontakta därför Telenor så fort som möjligt så att utrustningen kan levereras hem till dig i god tid före övergången.

 

  • Den 1 och 2 februari kommer det att finnas möjlighet att få hjälp med inkoppling av nya TV HD-boxen.

 

För mer information om övergången, exempelvis information kring hur man beställer sin utrustning från Telenor, se de två informationsbladen. 

 

Informationsmaterial (samma som skickas ut med brev):

 

>> Informationsblad från föreningen <<

>> Informationsblad från Telenor <<