FRÅGOR OCH SVAR

FRÅGOR OCH SVAR OM TV-TJÄNSTEN

 

Fråga: Hur fungerar streamingtjänsten?

 

Svar: Med streamingtjänsten kan du ta del av ditt utbud* genom att ”streama” via dator, mobil, surfplatta, Apple-TV enhet eller Google Chromecast. Du kan även hyra film, titta på program/kanaler/serier i efterhand m.m. Streamingtjänsten kan användas både i Bara Fibers nät och utanför hemmet, exempelvis i sommarstugan eller på stranden, så länge du har tillgång till internet. Streamingtjänsten funkar i hela EU så länge du har tillgång till internet!

 

* du kan titta på det mesta som ingår i ditt tv-paket. I vissa fall kan någon enstaka kanal i tv-paketet saknas. Detta beror på att Telenor inte har fått tillstånd att streama dem för rättighetsägaren.

 

Mer om streamingtjänsten på https://www.telenor.se/handla/tv/stream/

 

 

Fråga: Kan jag utöka TV-utbudet individuellt?

 

Svar: Ja men extra tjänster/paket faktureras den enskilde fastighetsägaren separat av tjänsteleverantören. Bara Fibers medlemmar erhåller rabatt på uppgradering till paket ”T2-Flex” eller ”T3-Stor”.

 

Paket ”Flex” kostar för Bara Fibers medlemmar 149:-/mån (ord pris 299:-) och där man väljer till 8 favoritkanaler, byte av flexkanaler kan göras en gång/månad. För lista över valbara flexkanaler se https://www.telenor.se/handla/tv/kabel-tv/tv-flex/

 

Paket ”Stor” kostar för Bara Fibers medlemmar 249:-/mån (ord pris 399:-) och i detta paket ingår totalt ca 50 kanaler varav ca 30 i HD, för uppdaterad lista med kanaler se https://www.telenor.se/handla/tv/kabel-tv/tv-stor/

 

Observera att du även kan ta del av ditt utökade TV-utbud via streamingtjänsten, så om du exempelvis uppgraderar till ”Flex” kan du ta del av dina valda flexkanaler även via streamingtjänsten.

 

Även andra TV-paket finns att teckna, exempelvis Viasat eller Cmore paket. Dock inte till rabatterat pris då prissättningen av dessa TV-paket styrs direkt av programbolagen (ex. Viasat och CMore). Ofta finns dock diverse kampanjer. Det finns även möjlighet att abonnera på vissa enskilda kanaler.

 

Utbudet vad gäller kanaler/kanalpaket samt streamingtjänsten kan förändras över tid, mer information om vilka kanaler/kanalpaket som finns tillgängliga från start kommer att skickas ut i höst innan övergången.

 

 

Fråga: Kan jag fortsätta använda min befintliga digitalbox (eller CA-modul) från Sydantenn?

 

Svar: Nej ny digitalbox (eller CA-modul) krävs. 1 st HD-box (Humax CDIG-1000C HD) eller CA-modul per hushåll kommer att ingå. Det finns möjlighet att beställa en inspelningsbar HD-box (Humax CDIG-2000C/R). Uppatering 2019-04-05: Den inspelningsgatan boxen har utgått. Anledningen är att efterfrågan är låg i och med att Streamingtjänsterna har tagit över. 

 

Fråga: Hur får man den nya digitalboxen?

 

Svar: I början av januari kommer det att skickas ut informationsmaterial av Telenor kring själva övergången samt hur man beställer och kopplar in sin nya TV-box/CA-modul, beställer eventuella extra TV-paket m.m.

 

 

Fråga: Krävs det programkort med årlig kostnad?

 

Svar: Nej programkortskostnader förekommer inte med nya avtalet/tjänsteleveransen.

 

 

Fråga: Kan jag återanvända befintliga TV-antennkablarna inom min fastighet?

 

Svar: Ja, TV-kanalerna som distribueras via fibern omvandlas till DVB-C (kabel TV) signal i din fastighets tjänstefördelare vilket gör att koaxialkablar även fortsättningsvis ska användas mellan tjänstefördelare och din TV/box.

 

 

Fråga: Kommer det även att finnas ett analogt utbud?

 

Svar: Ja basutbudet kommer även att distribueras analogt vilket innebär att du kan ta in kanalerna analogt med antennuttaget. De digitala gratiskanalerna (SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen samt Kunskapskanalen) sänds också okodat.

 

 

Fråga: Om jag även vill kunna se på TV på ovanvåningen eller sovrummet, vilka alternativ finns?

 

Svar: Det finns flera olika alternativ, se info genom att klicka här.

 

 

Fråga: Kan man titta på en kanal och spela in en annan med den inspelningsbara TV boxen?

 

Svar: Ja, man kan spela in upp till två kanaler och titta på en tredje samtidigt (det kan dock finnas begränsningar beroende på vilka kanaler, ex beroende på HD kvalitet. 

 

Fråga: Varför används DVB-C (Kabel-TV teknik), ger inte det sämre bild?

 

Svar: Nej, IP-TV och Kabel-tv är förpackade på olika sätt när de transporteras i nätet. Men det utgör ingen skillnad rent kvalitetsmässigt på TV-kanalerna. Du kommer alltså ha samma bild- och ljudkvalitet via IP-TV som via kabel-TV.

 

Fördelar med kabel-TV teknik är att existerande antennkablar inom din fastighet kan användas även fortsättningsvis samt att basutbudet även finns tillgängligt analogt. Om din TV har inbyggd digitalbox (DVB-C) kan du (med CA-modul i stället för HD-box) använda TVn´s fjärrkontroll för att byta mellan kanaler (IP-TV kräver alltid en extra IP-TV box med separat fjärrkontroll). Även eventuella framtida ”4K / Ultra-HD” sändningar är fullt möjliga med DVB-C tekniken. IP-TVns fördelar är möjligheter med interaktiva tjänster då kommunikationen är dubbelriktad.

 

Det finns dock möjlighet att teckna IP-TV tjänst separat exempelvis via Ownit eller Viasat för den som så önskar, detta är dock helt utanför föreningens kollektiva utbud.

 

 

Fråga: Om jag idag abonnerar på extra TV-paket/kanaler hos Sydantenn, kommer dessa abonnemang att flyttas över automatiskt?

 

Svar: Nej tyvärr är detta inte möjligt då nya avtal måste upprättas mellan de nya parterna (fastighetsägaren samt Telenor). Dina eventuella befintliga abonnemang med Sydantenn kommer att sägas upp per automatik.

 

 

Fråga: Hur kommer bytet av TV leverantör att gå till?

 

Svar: Den 31 januari 2019 kommer TV-signalen att kopplas om från Sydantenn till Telenor. I samband med detta datum måste den nya digitalboxen / CA-modulen från Telenor kopplas in för att kunna ta in TV tjänsterna och det går från detta datum att aktivera Telenors streamtjänst. Information om övergången kommer att skickas ut i början av januari.

 

 

FRÅGOR OCH SVAR OM TELEFONITJÄNSTEN

 

Fråga: Vilka skillnader innebär telefonitjänsten?

 

Svar: Inga skillnader jämfört med idag. Nummerflytt är gratis, ingen startkostnad eller månadskostnad. Nummerpresentation 0:-/mån. Samtalskostnader enligt gällande prislista (se Ownits hemsida).

 

 

FRÅGOR OCH SVAR OM INTERNETTJÄNSTEN

 

Fråga: Behövs verkligen 1000Mbit (1Gbit) i hastighet?

 

Svar: Tekniken och tjänster på internet utvecklas fort och i Bara finns det många hushåll som har krav på hög hastighet. 1000Mbit anses inte nuförtiden som en extrem hastighet, det finns numera exempelvis även 10.000Mbit (10Gbit) hastighet att tillgå som tjänst hos vissa tjänsteleverantörer. Regeringens bredbandsmål för år 2023 är att 98% av Sveriges befolkning bör ha tillgång till minst 1000Mbit (1Gbit) bredband. Vi har också sett att prisskillnaden för ett kollektivt avtal i vår storlek är marginell och det skulle endast handla om några enstaka kronor per månad/hushåll i besparing att exempelvis gå ner från 1000Mbit till 100Mbit kollektiv hastighet.

 

 

FRÅGOR OCH SVAR OM NYA TJÄNSTEFÖRDELAREN / CPEn

 

Fråga: Vad är en tjänstefördelare?

 

Svar: Tjänstefördelaren, även kallad ”CPEn”, är den vita Inteno boxen på insidan av din fastighet där inkommande fiber till din fastighet ansluter/är svetsad. Tjänstefördelaren distribuerar tjänsterna ”internet”, ”telefoni” samt ”TV” inom din fastighet. Tjänstefördelaren har även inbyggd ”router och trådlöst Wi-Fi” (vars funktion är möjlig att stänga av om man exempelvis föredrar att använda egen trådlös router)

 

 

Fråga: Varför måste tjänstefördelarna bytas ut? Kommer detta att innebära några extra kostnader för mig?

 

Svar: Tjänstefördelarna är snart 5 år gamla och vi kan se att fler och fler tjänstefördelare slutar att fungera eller ger problem. För att säkerställa stabila tjänster så långt det är möjligt måste tjänstefördelarna bytas ut, detta kan jämföras med att man regelbundet och proaktivt bör serva och underhålla en bil för att säkerställa driften. Dessutom erbjuder de nya tjänstefördelarna förbättrad Wi-Fi (trådlös signal). Kostnaden för bytet (hårdvara + installationskostnad) ingår i föreningens avtal med Ownit och ingår i månadsavgiften.

 

 

Fråga: Vilka är fördelarna med de nya tjänstefördelarna?

 

Svar: Framför allt bättre Wi-Fi / trådlöst internet med nyare ”AC tekniken”, dvs trådlösa signaler både på 2,4GHz samt 5GHz frekvensbanden. Våra gamla/nuvarande tjänstefördelare (enbart 2,4GHz) möjliggör i bästa fall ca 50 Mbit/sek och är dessutom mycket känslig för störningar från ex Mikrovågsugnar, Bluetooth enheter, Baby-monitors m.m. Den nya tjänstefördelaren (Inteno EG300) kan ge upp till ca 4-6 ggr snabbare Wi-Fi på 5GHz bandet (5GHz bandet har dock kortare räckvidd än 2.4GHz bandet).

 

Den Wi-Fi som är inbyggd i tjänstefördelaren täcker in de flestas ”husbehov”, men för större fastigheter där det är av stor vikt att ha bra och snabb Wi-Fi täckning i hela fastigheten rekommenderas att vid behov komplettera med "Wi-Fi förlängare" som finns att köpa på marknaden (exempelvis så kallade "mesh-system").

 

 

Fråga: När kommer de nya tjänstefördelarna att installeras?

 

Svar: En fibertekniker från Installations Companiet (IC) kommer att under perioden november - februari behöva tillträde till din fastighet för att byta ut tjänstefördelaren. Detta arbete tar ca 1 timma per fastighet och du kommer så småningom att få en lapp i din brevlåda med datum och tidpunt för bytet (ett 40-tal fastigheter, exempelvis nyanslutningar, har redan denna nya tjänstefördelare installerad).

 

 

Fråga: Kan jag få den nya tjänstefördelaren installerad på en annan plats i huset?

 

Svar: Den nya tjänstefördelaren monteras på samma plats som den befintliga. IC (Installations Companiet) kan dock erbjuda den individuella tjänsten att flytta tjänstefördelaren (dock kommer denna typ av arbete troligen att utföras separat från bytet av tjänstefördelaren).

 

 

ÖVRIGA FRÅGOR OCH SVAR

 

Fråga: Hur har tjänsteupphandlingen genomförts?

 

Svar: Styrelsen påbörjade förberedelserna efter förra sommaren. Under hösten gjordes en enkätundersökning där medlemmarna hade möjlighet att skicka in synpunkter och önskemål (synpunkter och önskemål från 44 medlemmar kom in). Anbud togs in av 6 tjänsteleverantörer (inklusive nuvarande tjänsteleverantörer)

 

Under december 2017 – februari 2018 gjordes analys av inkomna synpunkter o önskemål samt utvärdering av anbuden samt personliga möten och diskussioner med några av tjänsteleverantörerna. På föreningens årsstämma i mars presenterades resultatet av utvärderingarna samt förslag på nytt tjänsteavtal presenterades. Stämman beslutade att ge styrelsen uppdrag att slutföra avtalsförhandlingarna.

 

 

Fråga: Hur påverkas månadsavgiften med det nya tjänsteavtalet?

 

Svar: Kostnaderna för tjänsterna i det nya tjänsteavtalet blir något lägre än vad föreningen hittills har betalat. Dessutom tillkommer ingen individuell årlig programkortskostnad (nuvarande avtal med Sydantenn är programkortskostnaden 199:-/år per hushåll). Räknar man med kostnaderna för ny utrustning (ex uppgradering av tjänstefördelare) samt arbetet med övergång så kommer vi totalt sätt att få ungefär samma månadskostnad som tidigare. 

 

Styrelsen har därför beslutat att debitera nu gällande månadsavgift till medlemmarna även i fortsättningen. Eftersom månadsavgiften delvis innehåller en amortering av föreningens lån, som beräknas vara avslutad runt mitten av år 2019, beräknas månadsavgiften att ungefärligen halveras efter att detta inträffar.

 

Dessutom tillkommer med det nya avtalet ingen individuell årlig programkortsavgift på 199:- som tidigare med Sydantenn vilket i praktiken innebär sänkt avgift med ca 15:-/mån för de flesta hushåll.

 

Fråga: För viken tidsperiod gäller avtalet?

 

Svar: Avtalet gäller 5 år, 2019-02-01 - 2024-01-31 (ändrat från 2019-01-01-2023-12-31 av praktiska skäl)